Rodinný dům, pro 4 člennou rodinu, využívající potenciál pozemku a optimalizující svůj tvar ohledně funkčního uspořádání a orientace dle světových tvar
architektura, design, generativní design, algoritmická optimalizace, urbanismus. architecture, design, generative design, algorithmic optimalization, urbanism.
dům v nosislavy
Rodinný dům, pro 4 člennou rodinu, využívající potenciál pozemku a optimalizující svůj tvar ohledně funkčního uspořádání a orientace dle světových tvar
úprava prostoru mezi obchodními domy / public space between shopping malls
Projekt
teoreticky zkoumá soudobé možnosti interpretace veřejného
prostoru při integraci parametrů ( terén, odvodnění,
kontext,výškové uspořádání, jazyk okolních budov a detaily -
fasády, navigace hlavních vstupů ) ve smyslu vytvoření
koherentní synergické struktury vyznačující se soudobým
architektonickým jazykem s tématem semiologie a kontinuity.
Vložením
nového landscape = inteligentní informované plochy, která se
proměňuje dle okolních parametrů násobíme užitnost prostoru a
vytváříme bezbariérovou platformu.
Funkčně
nedeterminujeme náměstí nad poddíly, prostor akomoduje funkce dle
potřeby uživatele. Možné je vše, od trhu, odpočinku,
performace, sportovní události, přednášky, promítání.
Systém
umožnuje optimalizované spádovaní landscape při integraci
objektů. Rozložení a následné složení prvků veřejné
prostoru vždy vede k homogenímu plánu.Je tak zabráněno
kolážovitému vkládání a narušování prostoru.
Projekt
se drží v abstraktní rovině tak aby bylo možné jeho následné
optimalizování dle přesnějších požadavků klienta. Zásadní
idea je vytvoření atraktivního a koherentního jazyka ,který
propojuje prostor obchodních domů a pomáhá navigaci mezi kostelem
a výstupem k nádraží západ.
The project theoretically explores the contemporary possibilities of interpreting public space by integrating parameters (terrain, drainage, context, elevation, language of surrounding buildings and details - facades, navigation of main entrances) in the sense of creating a coherent synergistic structure characterized by contemporary architectural language with the theme of semiology and continuity.
By adding a new landscape = intelligent informed area that changes according to the surrounding parameters, we multiply the usefulness of space and create a barrier-free platform.
Functionally, we do not define the square above the shares, the space accommodates functions according to the user's needs. Everything is possible, from the market, rest, performance, sporting events, lectures, screenings.
The system allows optimized landscape descent when integrating objects. The layout and subsequent composition of public space elements always results in a homogeneous plan. Collage-like insertion and disruption of space is thus avoided.
The project is held on an abstract level so that it can be subsequently optimized according to more precise client requirements. The basic idea is to create an attractive and coherent language that connects the space of department stores and helps navigate between the church and the exit to the West Station.
Metodologie:
„Terén
je osud místa“
Studie
odvodnění
okolo řešeného území. Z analýzy spádu terénu vyplývá příčné
spádování a dělení surface. Pomocí optimalizace nového
spádování prostoru - vytvoření nové
landscape
je možno dosáhnout optimálního odvodu dešťových vod a
inteligentní navigace
pro
uživatele při zachování bezbariérovosti.
Překlad
kontextu :
kontext hmot a fasád okolních domů je přetransformován do
množiny bodů ze kterých je následně generována magnetická síť.
Magnetic
Field : definování
inteligentního paternu , na pozadí kontextu vstupů do objektů-
Vytváří síť isočar navigujicích do podstatných bodů =
atraktorů.
Objekty
:
multifunkce, navigace, kompozice a percepce.
Náměstí
mezi obchodními domy navrhujeme jako multifunkční platformu
soudobého městského života. Partery kolem OD jsou uvolněny pro
možnost zahrádek budoucích kaváren, či restaurací.
Do
prostoru náměstí jsou doprostřed umístěny dva hlavní objekty,
které mohou sloužit jak pro tržní funkce, tak jako relaxační
mobiliáře či pavilony. Idea je vytvořit multifunkční objekt,
který dokáže odpovídat na okamžitou poptávku. Jeho geometrie
tak odpovídá sezení, vystavování, polehávání, pobíhání.
Hlavní sítě a osvětlení ponecháváme v současných pozicích.
Náměstí
se nachází na velice podstatném uzlu v centru města. Jeho vývoj
mapuje různé vrstvy architektur od 19. stol přes
strukturalistickou modernu 70. tých let 20. století po architekturu
nákupních center přelomu 20. - 21.Stol.
Pěší
propojení na autobusové a železniční nádraží západ je
jedinečnou hodnotou. Pro uklizení prostoru je důležité
vyčistit parter OD Labe ,stejně jako celý prostor mezi Obchodními
domy, od nánosů a otevřít ho uživatelům. Tržní objekty mají
být přeneseny doprostřed náměstí tak aby byly přístupny
ze všech stran
a využívaly i dobré percepce přicházejících. Objekty jsou
determinovány dvěmi liniemi vedoucí od rohu OD forum k vstupu OD
labe. Objekty mohou být modifikovatelné, složené s komponentů a
transformovatelné. Je možno je vnímat i jako dočasné pavilony
či umělecká díla.
Nová
vrstva
dlažby pracuje s navigací a semiologií prostoru.
Iso čáry
magnetického pole organizují ekvivaletně prostor mezi jednotlinými
vstupy. Uživatel snadno čte patern a je orientovaný.
Situace
kolem OD je zajímavá i v pohledu srovnání obou architektur ( od
labe , od Forum ). OD Labe je exemplární ukázkou prototypu
moderního obchodního domu 70. let se skvělou architekturou fasády.
Oproti tomu je OD Forum banální nuda s nešťastně řešeným
vstupem přes rampu s barierou zábradlí. Proto pro definici
urbanistického paternu byla transformována právě fasáda
OD Labe.
Vytváříme tak symbiózu výtvarně silné fasády OB labe a
nového landscape propojujícího obě nákupní střediska.
čitelnost
a přehlednost prostoru:
Je zamezeno v maximální míře bariérám a zábranám v komunikaci
a pohybu prostorem.
Urbanistický
patern
Diagramy
nastavení generování paternu.
Hlavní
atraktory pole jsou vstupní otvory obchodních domů a vstupy do
území. Organizace bodů pro vytvoření magnetického pole je
přeložena z geometrie okolních fasád. Nastavení pro nabití bodů
je konstantní. Do prostoru jsou vloženy dvě liniie vytvářející
atraktor pro lokaci doplňkovýchfunkcí - multifunkční
urbanistický objekt - stánek, lavička, pavilon.
Při
hledání nejlepší varianty pozice isočar bylo experimentováno s
různou hiearchii( nabitím ) a počtem atraktorů. Tímto způsobem
je možné zvýrazňovat či potlačovat atraktivitu či percepci
určitého bodu. Z výsledného systému byly exkludovány např body
vstupů do obchodů od Forum a byl ponechán jen hlavní vstup do
pasáže pro dosažení většího klidu paternu. Přitom atrakce je
zachována zbylými isočárami. Je také možné neatraktovat pozici
dveří u trafostanice OF forum apod. Experimentováním a další
iterací lze dosáhnout hledaného optima.
Přeložení
a další interpretace
paternu
umožňuje jeho abstrakci do klasické čtvercové dlažby.( viz.
diagramy Panel A.1 vpravo dole ) V dalších krocích projektu je
možné optimalizovat hustotu, velikost, hiearchii paternu. Tak je
možné návrh redukovat při zachování idee navigace prostoru.
Je
třeba zvýraznit, že nepracujeme s definitivním řešením
projektu, ale prozkoumáváme jeho hranice. Případná realizace
projektu shodnotí a transformuje ekonomické možnosti zadavatele a
dokáže tyto parametry integrovat při zachování hlavních
charakteristik.
Spekulativně
zkoumáme zdali nový patern dlažby dokáže generovat atraktivní
prostředí městského obyvatele.
Otázka
objektů je otevřena pro další intepretaci. Jako zásadní se jeví
objekt, který se umí transformovat dle požadavků. Od prodejních
lavic stánků po odpočinkové lavice, až po Pavilon pro přednášky,
či performace.
Ideálně
by bylo možné jednou za čas vytvořit nový objekt v rámci
mezinárodních workshopů studentů architektury u nás i v
zahraničí.
Vhodná
se jeví i varianta vyzvat k účasti soudobé umělce k interpretaci
takového objektu.
Mobiliář
je jednoduchých geometrických forem. Tyčové lampy, válcové
odpadkové koše. Obrovskou výhodu spatřujeme v možnosti
integrovat mobiliář jednoduchým zpuůsobem do paternu.Uvažujeme
abstraktně tak ,že na konci vlásečnice umisťujeme objekt, dveře,
lampu, odpadkový koš, lavičku, stojan na kola
Při
vstupech do prostoru jsou zachovány stromy. Jinak se ze vzrostlými
stromy v interiéru náměstí nepočítá. Trávník a květiny je
možno integrovat do paternu pole.
fascinace
patternem magnetického pole leží hlavně v homogenitě a
různorodosti při zachování celkové přehledné organizace.
Hustotou lze korigovat spontální rychlost a pomalost..
Parkovací objekt Ostrava / parking structure in Ostrava
Thesis: Considering the concept of a new parking house in Ostrava, we were concerned with two main theses. 1. What is the essence of a parking house and 2. how it affects its surroundings? We came to the conclusion
that the essence of a parking house is a simple road and parking slots. The resulting open structure of
the "track" does not close and fill the space with impenetrable objects, but naturally coexist with the place.
The resulting art form consciously refers to movement, mobility, speed and semiotically refers the importance
and program of the object. As a result, it is clearly read and positively complements the urban structure the context
of the place where its openness communicates with the opposite park, its graceful curves guides the pedestrian
and its cantilever pull communicates with the Opera building.
Teze:
Při uvažování o konceptu nového parkovacího domu v Ostravě na ulici 28.Října jsme se zabývali
dvěmi hlavními tezemi. Co je esence parkovacího domu a jaký vliv má na své okolí.
Dospěli jsme k názoru, že esence parkovacího domu je cesta a parkovací místa.
Vzniklá otevřená struktura “autodráhy”, neuzavírá a nezaplňuje místo neprostupným objektem,
ale přirozeně koexistuje s místem.
Vzniklá výtvarná forma vědomě odkazuje na pohyb, mobilitu, rychlost a semioticky odkazuje
na význam i program objektu. Díky tomu je tak v urbánní struktuře jasně čten a pozitivně doplňuje
kontext místa, kde jeho otevřenost komunikuje s protilehlým parkem, jeho ladnost křivek
navádí chodce a jeho konzolovité vytažení komunikuje s budovou Opery.
Methodology: Digital techniques are used to design accurate and complex architecture. All the design steps
could be optimized and made highly efficient. In subsequent steps, other inputs can easily be
integrated painlessly into the process. The limit of the possible building area was defined and subsequently the points in space defined
the ramp curve. Optimization was important to ensure underpasses and appropriate ramp slopes.
Thanks to that it was created the very artistic shape of the whole mass of the object. The parking
geometry was then generated along with the curve home. The escape cores were suitably positioned
to meet the required distances. Given geometry was then analyzed statically. Parking spaces have
been digitally positioned to avoid columns and the minimum parking width was maintained.
Structural optimization: The design of the house is strictly reduced to the essence of the project, a ramp with parking slots. During the design, structural analysis and optimization was performed synchronously to make it it has been proven that the material and structure will be properly distributed and
the deflections on the structure will be eliminated. Thus, genetic algorithms were used in the first
phase to deploy supports. movement is up to 3 cm, and the distribution of materials is proven at a pressure of 98% and a tension of 87%
Metodika:
Pro návrh je použito digitálních technik, díky nimž bylo možno vytvořit přesnou a komplexní
architekturu. Bylo možno optimalizovat všechny kroky návrhu a dospět k vysoce efektivnímu
a užitnému řešení. V následných krocích lze snadno další vstupy integrovat bezbolestně do procesu.
Byla definována hranice možného zastavění a následně body v prostoru definována křivka rampy,
byla důležitá optimalizace pro zajištění podjezdů a vhodných sklonů rampy. Díky tomu vznikl
velmi výtvarný tvar celé hmoty objektu. Po křivce byla následně generována geometrie parkovacího
domu. Úniková jádra byla vhodně umístěna, tak aby splňovala potřebné vzdálenosti. Daná geometrie
byla následně analyzována staticky. Parkovací místa byla digitálně umístěna tak aby se vyhnula
sloupům a byla zachována minimální parkovací šířka.
architekturu. Bylo možno optimalizovat všechny kroky návrhu a dospět k vysoce efektivnímu
a užitnému řešení. V následných krocích lze snadno další vstupy integrovat bezbolestně do procesu.
Byla definována hranice možného zastavění a následně body v prostoru definována křivka rampy,
byla důležitá optimalizace pro zajištění podjezdů a vhodných sklonů rampy. Díky tomu vznikl
velmi výtvarný tvar celé hmoty objektu. Po křivce byla následně generována geometrie parkovacího
domu. Úniková jádra byla vhodně umístěna, tak aby splňovala potřebné vzdálenosti. Daná geometrie
byla následně analyzována staticky. Parkovací místa byla digitálně umístěna tak aby se vyhnula
sloupům a byla zachována minimální parkovací šířka.
Strukturální optimalizace:
Návrh domu je striktně redukován na esenci projektu, pojezdovou rampu s parkovacími sloty.
V průběhu navrování byla synchroně prováděna strukturální analýza a optimalizace, tak aby bylo
prokázáno, že bude materiál a konstrukce správně distribuována a průhyby na konstrukci budou
eliminivány. Pro rozmístění podpor tak bylo v první fázi použito genetických algoritmů.
hyb vychází do 3 cm, a distribuce materiálů je prokázána v tlaku 98% v tahu 87%
V průběhu navrování byla synchroně prováděna strukturální analýza a optimalizace, tak aby bylo
prokázáno, že bude materiál a konstrukce správně distribuována a průhyby na konstrukci budou
eliminivány. Pro rozmístění podpor tak bylo v první fázi použito genetických algoritmů.
hyb vychází do 3 cm, a distribuce materiálů je prokázána v tlaku 98% v tahu 87%
Parter:
Picking up parking slots on the ramp releases the parterre. This leads to direct stretching of the park called Dr. Milady Horákové. We maintain the existing greenery and established movements to the maximum extent possible in the territory. We are adding new richness, semi-covered public space with PopUp pavilions to the parterre which enables emergent use according to actual needs. This allows space to be transformed and customize quickly and easily. The pavilions are prefabricated containers, adapted to operate a café, bistro and public toilet. In this active part, we create space for communication and user interaction. Deeper into the parterre is growing intimacy, relaxing and calmer spaces oriented around the water surface, supplemented by an amphitheatre using land slopes. Workout arises for ramps and a skate park.
Water management:
Naturally, rainwater flows down a ramp and is collected in regular troughs into gutters
and are routed around the columns to the retention tank inside the space between them. From them through the trap The oil overflows are drained into the water by a mountain overflow.
Parter:
Vyzvednutí parkování na rampu uvolňuje parter. Dochází tak k přímému protažení sadů Dr. Milady
Horákové. V řešeném území zachováváme v maximální míře stávající zeleň a zavedené pohyby
v území. Přidáváme do parteru novou bohatost, polokrytý veřejný prostor s PopUp pavilonky
které umožňují emergentní využití dle aktuálních potřeb. Díky tomu je možné prostor proměňovat
a uzpůsobovat snadno a rychle.Pavilony jsou prefabrikované kontejnery, upravené na provoz kavárny,
bistra a veřejných wc. V této aktivní části vytváříme prostor pro komunikaci a interakci uživatelů.
Hlouběji do parteru narůstá intimita, relaxační a klidovější prostory orientované kolem vodní plochy ,
doplněné amfiteatrem využívajícího sklony pozemku. Za nájezdy do ramp vzniká workaoutový
a skatový park.
Horákové. V řešeném území zachováváme v maximální míře stávající zeleň a zavedené pohyby
v území. Přidáváme do parteru novou bohatost, polokrytý veřejný prostor s PopUp pavilonky
které umožňují emergentní využití dle aktuálních potřeb. Díky tomu je možné prostor proměňovat
a uzpůsobovat snadno a rychle.Pavilony jsou prefabrikované kontejnery, upravené na provoz kavárny,
bistra a veřejných wc. V této aktivní části vytváříme prostor pro komunikaci a interakci uživatelů.
Hlouběji do parteru narůstá intimita, relaxační a klidovější prostory orientované kolem vodní plochy ,
doplněné amfiteatrem využívajícího sklony pozemku. Za nájezdy do ramp vzniká workaoutový
a skatový park.
Nakládání s vodou:
Dešťové vody přirozeně stékají po rampě a jsou po pravidelných úsecích sbírány do žlabů
a kolem sloupů jsou uvnitř v mezi prostoru odvedeny do retenční nadrže. Z nich přes lapač
ropných látek jsou horským přepadem svedeny do vodní plochy.
Ventilation:a kolem sloupů jsou uvnitř v mezi prostoru odvedeny do retenční nadrže. Z nich přes lapač
ropných látek jsou horským přepadem svedeny do vodní plochy.
Ventilation of the building is quite natural, there is sufficient space between the ceiling of the ramp and the railing.
The overall openness and permeability of the building allow sufficient flow of light and air.
Provětrání:
Provětrání objektu je zcela přirozené, mezi stropem ramp a zábradlí je dostatečný prostor.
Celková otevřenost a prostupnost objektu umožňuje dostatečnému proudění světla a vzduchu.
Celková otevřenost a prostupnost objektu umožňuje dostatečnému proudění světla a vzduchu.
Construction:
It is a reinforced concrete ramp with an optimal profile supported by L-shaped columns,
which are reduced to rectangles at the parking slots. The L-shape of the columns helps stability and buckling.
An average column size of at least 300x1200 mm is sufficient and the plate is no longer punctured.
The ramps are reinforced with a monolithic railing.
Konstrukce :
Konstrukce :
Jedná se o železobetonovou rampu s optimálním profilem podporovanou sloupy tvaru L,
které se v místě parkovacích slotů redukují na obdélníky. Tvar L u sloupů napomáhá stabilitě a vzpěru.
Průměrný rozměr sloupu min 300x1200 mm je dostatetečný a již nedochází k propíchnutí desky.
Rampy jsou ztuženy monolitickým zábradlím.
které se v místě parkovacích slotů redukují na obdélníky. Tvar L u sloupů napomáhá stabilitě a vzpěru.
Průměrný rozměr sloupu min 300x1200 mm je dostatetečný a již nedochází k propíchnutí desky.
Rampy jsou ztuženy monolitickým zábradlím.
Language of Architecture:
The building communicates its purpose and maximally demonstrates the possibilities of its time.
Elegant curves evoking the movement of cars that today achieve fascinating aesthetics and
performance, elegance and efficiency. The horizontals are supported by column verticals that
create the same logic thanks to the L profile and distance alternation of matter and void as a railing
line. Coherent aesthetics is topped by narration in the sense bas-reliefs imprinted on pillar surfaces.
Ostrava is rich in great poetics and poetry. Poems by Petr Bezruč, František
or members of Jaroslav Žila or Petr Hruška raise the column to an emerald plate.
Jazyk Architektury:
Elegant curves evoking the movement of cars that today achieve fascinating aesthetics and
performance, elegance and efficiency. The horizontals are supported by column verticals that
create the same logic thanks to the L profile and distance alternation of matter and void as a railing
line. Coherent aesthetics is topped by narration in the sense bas-reliefs imprinted on pillar surfaces.
Ostrava is rich in great poetics and poetry. Poems by Petr Bezruč, František
or members of Jaroslav Žila or Petr Hruška raise the column to an emerald plate.
Jazyk Architektury:
Stavba komunikuje svůj účel a maximálně manifestuje možnosti své doby. Elegantní křivky evokující
pohyb automobilů, které dnes dosahují fascinující estetiky a výkonu, elegance a efektivnosti.
pohyb automobilů, které dnes dosahují fascinující estetiky a výkonu, elegance a efektivnosti.
Horizontály jsou podpořeny vertikálami sloupů, které díky L profilu a distanci vytvářejí stejnou logiku
střídání hmoty a prázdna jako linie zábradlí. Koherentní estetika je završena narací ve smyslu
basreliéfů otisklých do ploch sloupů.
střídání hmoty a prázdna jako linie zábradlí. Koherentní estetika je završena narací ve smyslu
basreliéfů otisklých do ploch sloupů.
. Ostrava je bohatá na vellkou poetiku ia poezii. Básně Petra Bezruče, Františka Závady a
nebo součastníků Jaroslava Žily či Petra Hrušky pozvednou sloup na smaragdovou desku.
nebo součastníků Jaroslava Žily či Petra Hrušky pozvednou sloup na smaragdovou desku.
pohled z interiéru/ interior
level 1
typical floor
roof
studie 092019
tým : Jiri Vitek, grasshopper programing, drawings. :Vaclav Hurnik, drawings: Petr Malasek, graphic: Mariana Kubova, vizualizace : Vojtech Marek
příprava na book 2019 / Book 1st. preparation
Introspection of work from 2007-2019. From the first thesis on the confiscation of seeming rationalism to the integration of complex systems into the internal code of architecture. From Hall P at the Brno Exhibition Center to airport cities, successive concepts and projects based on Object Oriented Onthology inspired by Graham Harman's philosophy.
Introspekce práce z období 2007-2019. Od prvních tezí o konflitku zdánlivého racionalismu po integraci komplexních systému do vnitřního kódu architektury. Od pavilonu P na brněnském výstavišti po letištní města, sukcesivní koncepty a projekty založené na Object Oriented Onthology inspirované filozofií Grahama Harmana.
![]() |
successive skysraper 2015 |
![]() |
pavilon P BVV -study 2007, competition, Ist Place |
pavilon P BVV -study 2007 interior |
![]() |
Prediploma -Emergent Cluster, Studio Zaha Hadid Vienna 2015 |
![]() |
KOMA 2016 exhibition , spolupráce Jakub Kopec |
![]() |
AirportCity Prague, competition 2015 - award, spoluprace Jakub Kopec, Michal Macuda |

![]() |
RGB I. |
![]() |
memoriam of pilot Kaspar, Competition |
![]() |
RGB III |
![]() |
Integro, Studio Zaha Hadid Vienna, 2014, with S.Nabavi, J.Park. |
![]() |
house in Celechovice, 2008, realization 2010-2016 |
wire 2007 |
![]() |
Act, aqarel on paper, 2008 |
![]() |
Floating Shells, Studio Zaha Hadid Vienna 2014, with Y. Binica. |
![]() |
Golden Square, I, II, IV, VI |
Chapel for Lažánky memorial, 2010
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)