ZASTÁVKA MĚSTSKÉ HROMADNÉ DOPRAVY KAROLINA
Namísto unifikovaných zastávek hromadné dopravy jsme se snažili najít zábavnou, pestrou a přesto jednoduchou formu, která sama o sobě bude představovat dopravu,
POHYB
Při hledání tvaru jsme využili nejmodernější metody parametrického designu, kde hlavním vstupním parametrem byla jednoduchost a opakovatelnost konstrukce.
Hlavní část, pracovně jí říkáme “křídlo” je poskládána z identických elementů, které rotujeme a posouváme kolem jedné osy. Ve výrobě to bude znamenat maximální úsporu. Jako hlavní materiál uvažujeme ocel, která bude opatřena nátěrem.
Takto navržená konstrukce ve výsledku na nástupní / výstupní části zastávky tvoří přístřešek a svou rotací se z ní stává na opačné straně zábradlí.
Tvar křídla pak bude doplněn o sloupy, jejichž umístění je voleno s ohledem na polohu inženýrských sítí. Sloupy zároveň umožní umístění doplňkového mobiliáře a vybavenosti zastávky. Dále k nim bude kotvena zadní část zastávky z čirého polykarbonátu.
Na tomto jednoduchém schématu je detailněji nastíněno konstrukční řešení. Samotné nosníky budou spojeny pomocí koncových C profilů a středového uzavřeného profilu. Takto budou svařeny do segmentů po cca 3m (jednotlivé nosníky po 0,6m) a ty pak budou vynášeny pomocí ocelových sloupů a montovány dohromady.
Opláštění z horní strany bude z panelů z litého čirého polykarbonátu ve stejném formátu jako je segment (tzn. cca 4 x 3m). Tento materiál je nesmírně houževnatý a bude tvořit ochrannou část konstrukce.
Spodní strana je tvořena plexislem z jednotlivých dílů 4 x 0,1 m, které bude prosvíceno (viz dále)
Návrh osvětlení zastřešovací konstrukce počítá s provedením formou segmentovaných lineárních RGB LED pásků směrovaných do hrany zastřešovacích panelů z plexiskla (polymethylmetakrylátu - PMMA). Osvětlení bude provedeno z obou stran spodního panelu. Skvělá světelná propustnost prosvěcovaného materiálu (až 92%) zaručuje rovnoměrnou distribuci světla napříč celou střešní konstrukcí. Skvělé světelné vlastnosti plexiskla jsou hojně využívány v elektronice jako vodiče světla (např. signální kontrolky na povrch krytu zařízení). V kombinaci s laserovaným povrchem je lze nalézt jako informační tabule v hotelích, reklamní průhledné loga, požární signalizaci a další. Vykazuje také odolnost proti UV záření a zvětrávání.
Tyto panely budou děleny v podélném směru po cca 10 cm a jejich povrch bude gravírován libovolnou grafikou. V místě gravírování na povrchu “zasklení” je pak světlo emitováno do okolí a vzniká tak efekt levitujícího světelného obrazce s možností barevného zpracování jednotlivých segmentů v čase. Takto řešené osvětlení je dobře viditelné i v denních hodinách.
V rámci konstrukce budou instalovány pohybové čidla, pomocí kterých bude možné ovládat programovatelné digitální LED pásky.
Toto řešení zajišťuje interaktivitu, kdy osvětlení může reagovat na pohyb lidí a dopravních prostředků, ale i na události a výročí města.
VYBAVENÍ
Základní prvky vybavení zastávek a přestupních bodů jsou zejména u velkých přestupních uzlů doplněny informačními prvky a službami, jako jsou samostatné informační vitríny, infocentra, prodejní místa jízdních dokladů, čekárny a další služby pro cestující.
Některé prvky vybavení zastávek a přestupních bodů slouží zároveň jako jednoznačná identifikace systému MHD, a bude použit jejich jednotný design a barevnost. Jedná se zejména o označník s elektronickým panelem s hodinami (A) a jízdenkový automat (C).
V místě významného veřejného prostranství mají prvky drobné architektury naopak návaznost na design samotného návrhu zastávky. Jejich vzhled a barevnost proto bude podřízena dannému řešení a nebude shodná s jinými zastávkami v Ostravě. Zde se jedná zejména o informační panel (B), lavičky a odpadkové koše (D), zábradlí, které je tvořeno samotnou konstrukcí, barevné a povrchové řešení pochozí plochy zastávky a podobně.
Autoři
Ing. arch. David Kotek
Ing. et Ing. arch. Rudolf Müller
MArch Ing. arch. Ing. Jiří Uran Vítek
PROJEKTSTUDIO EUCZ, s.r.o.
Opavská 6230/29A, 708 00 Ostrava - Poruba
info@projektstudio.cz
srpen 2022